Doktorn!


Dags för doktorn idag, har lite för trånga lungor så jag
måste gå dit och låta honom lyssna på dom.

När jag var liten gick man inte till någon vårdcetral, då gick man till
läkarstationen i Getinge.  Ja, det är sant, vi hade läkarstation inte vårdcentral!!

Och finkläderna skulle tas på när man skulle till doktorn, extra noga att man
hade hela och rena underkläder, vilket jag hoppas att jag hade trots
att jag inte skulle till doktorn!!

Nu låter det som att jag växte upp på 50-talet i en miniby där doktorn var någon
övermänniska som förtjänade mer repsekt än andra.

Och så var det lite, moderniteten hittade inte ut till Skintaby förrän i mitten av
90-talet, då fanns det helt plötsligt en vådcentral i Harplinge.
Men vi tillhörde läkarstationen i Getinge så vi fortsatte vara omoderna.
I början av 2000 blev minsann även läkarstationen en vårdcentral
så nu är Getinge och Skintaby lite modernare.

Tror inte heller att läkaren där ute i småbyarna ses som en övermänniska längre!

Måndagspuss från Diana som nu bor i Halmstad och går till VÅRDCENTRALEN!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0