Grattis eller nåt, Sverige!


Nationaldag, mmm, började ju med att sjätte juni var svenska flaggans dag någon gång 1800-frös ihjäl.
Om jag inte blivit lurad av Christer min gamla historialärare är den sjätte juni från början ett minne till Gustav Vasa,
som blev kung just den dagen typ på 1500-talet.
Kommer inte i håg så noga och jag är för lat för att leta fakta.

Med säkerhet vet jag att det blev en helgdag 2005 och några år innan dess fick man inte sjunga nationalsången.

Vi har väl inte lika mycket att fira som många andra länder där dom flesta på sin nationaldag
firar sin självständighet så vi kan ju låtsas att vi firar att Sverige gick ifrån Danmark och Norge.....
eller så hittar vi på något annat. Eller så bara tar man tillfället i akt och firar WTF man vill.

Tråkigt dock att halva Sveriges vuxna befolkning på ett eller anat sätt medverkade på någon studentgrej och många av dom vaknade nog upp lite dåliga idag.
Fira Sverige bakfull? Nja, kanske tur vi inte har så mycket firande i Sverige.

Dags för middagslur o referationer från gårdagen!
Tjyzz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0