Censur.


Jag har så klart gått och grubblat på det här med att välja ordet mumintroll istället för våldtäksmän.
Why why why?
Kan förstå att tjejer som blivit våldtagna kanske har svårt för det men låten betyder ju absolut egentligen inget som har med det att göra. På löpsedlarna får det minsann stå med feta bokstäver om våldtäkt, borde inte det ordet "blurras" då??
Censur känns väldigt överproklamerat och att tillämpa censur på någons verk, film, sång eller vad som helst gör ju att man tar bort det "sanna" i konsten.
Ganska kul när man kollar på tv och det blir massa pip, alla som någonsin hört ordet fuck you vet ju att det är de dom säger när det piper. Eller i svenska program så vet man att det är ett svärord som döljs under pipet.
Alla, även barn, fattar liksom det och jag förstår inte riktigt varför det ska döljas med ett otroligt irreterande ljud, ska sanningen alltid skuggas över?

Hade vi haft censur på allt som inte får eller bör sägas hade alla andra generationens hiphopare varit utan karriär, Snoop Dogs tredje skiva hade varit 58 minuters pipande, då föredrar jag att höra motherfucker 300 gånger!
Eminem hade fortfarande battlat på sunkiga hak, Frida hade aldrig blivit dunkad gul och blå!
Pulp Fiction hade saknat dialog för det hade pipit med jämna mellanrum!

Ska de va på det viset borde inte Amy Diamond vid tolvårs ålder få sjunga om kärlek, jävla hån mot alla som fått hjärtat krossat.  Vad vet lilla flickan!
Självupplevda storys borde ju då inte få plast i media, varkens i film, sång eller skrift.
Kriminalserier borde inte få handla om våldtäkt, pedofili och mord, oj nu fanns det helt plötsligt inga ämnen kvar att ha i en kriminalserie.

Censur? Vem bestämmer vad som är lämpligt då?
Äsch, tv och radio kan bestå av ett evigt piiiiip, alla texter och bilder kan vara "blurriga"!
Skulle det tillämpas censur i mitt vardagliga liv hade jag lika väl kunnat gå runt och säga pip hela tiden då jag har ett ganska ovårdat språk och slänger runt med mindre vackra ord.

Jag och min syster har ett ganska charmigt språk gentemot varandra och det är ju tur att ingen ska lyssna på de för då kan vi ju prata hur vi vill i vårat hem iaf=)
Äckelhora och fittslyna är inneorden hemma hos oss just nu!

Kyss från mig eller så kanske jag inte får skriva kyss, någon kan ju faktiskt tycka att det är äckligt att kyssas och då kanske den personen blir illa berörd!

Fuck da shit, I do it cause I can!


Kommentarer
Postat av: Anonym

i so agree

2008-03-08 @ 09:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0