Dianas dag, det vill säga MIN dag!!

Diana är i romersk mytologi vilda djurens och jaktens gudinna. 
Diana  avbildas i romersk konst som jägare!

Hennes namn liknar romarnas ord för himmel dium och dagsljus dius. 
Det mest kända stället för dianadyrkan var Dianalunden vid sjön Nemi.
I staden Rom var det viktigaste Dianatemplet på Aventinen.
Inom kulten i Rom ansågs Diana också vara underklassens och särskilt slavarnas beskyddare.
Ett annat viktigt centrum i riket för Dianadyrkan var Artemistemplet i Efesus.

Jag är alltså eran himmel och erat dagsljus
så sätt igång och utöva eran Dianadyrkan idag, templet finns
på Fågelvägen, den så kallad, Dianaärbäst-trappuppgången!!

Annars jagar jag er tills ni ger vika, jag är ju
trots allt en jägare, med pilbåge och en hjort vid min sida!!



SKÅL PÅ MIN DAG!
Jag bestämmer, jag har namnsdag så ikväll blir det utekväll, tjoho!

Puss från namnsdagsfirande Diana!


Kommentarer
Postat av: Steve Lando

Vare helgad, Gudinna.

2009-02-20 @ 05:01:05
URL: http://stevelando.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0