På rätt spår!


Kollade Nyhetsmorgon imorse och där satt en ekonomsnubbe och
babblade på om sparande, fonder och annan skit.
Sen babblade han om skulder, krediter och lån,
och hur situationerna ser ut för de olika åldrarna, klasstillhörighet och kön.

Tydligen är det just nu ganska vanligt att unga vuxna är skuldsatta
utan att egentligen äga något. Det är visst okej att ha lån på bil, hus
och andra ägodelar som har ett högt värde.
Annars är man slarvig och bäddar sin egna ekonomiska grav!!

Fan, verkar ju sjukt jobbigt att ha lån, krediter och diverse skulder.
Jag blev överlycklig när han sa att de som är runt 30 och inte är skuldsatta
har goda förutsättningarna för en god ekonomi genom livet.

Jag har inga skulder, inga krediter och inga lån, no, nada, nothing!
Perfekt, tusen vuxenpoäng till mig men sen slog det mig att
jag visst har lån, det där jäkla studielånet.
Jag utgår ifrån att CSN inte skulle bli jätteglada om jag struntade i det.
Fast dom skiter väl i vilket, snarare jag som skulle gråta blod om jag struntade i
att betala CSN. Kronofogden är min värsta mardröm, dom och övervikt. Fatta vad hemskt
att vara fet OCH fattig!!

Fast studielån räknas inte på samma sätt som banklån och krediter.
CSN är ju faktiskt en investering och utan CSN hade jag inte haft någon utbildning.
Mina betyg är ett bevis på att jag förvaltade lånet väl!!


När snubben kom in på det där med pensionsparande insåg jag att
jag nog inte förtjänar de där tusen vuxenpoängen!!
Sen slutade jag att lyssna på ekonomsnubben och kollade på
Henke Larsson avtackning!

Torsdagspuss från tjej som fryser om fötterna idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0