Laglydig!


Min cykellampa är den opålitligaste i världen trots att jag faktiskt har en ny.
Och cykla utan lampa funkar ju inte.
Inte för att jag är rädd att inte synas när jag cyklar och riskerar
att bli påkörd, nä enbart för att det skulle vara så fruktansvärt pinsamt
att bli stoppad av polisen. Nu är jag liksom gammal nog
att veta bättre än att cykla utan lampa.

När jag blir sur på min lampa och faktiskt inte vågar cykla tänker jag
ofta på andra dumheter jag gjort som varit så pinsamma att jag aldrig
vill göra något dumt igen.

Jag åkte fast när jag snattade som 13-åring och då var jag
livrädd för polisen. Tror nog att jag lipade mig genom hela förhöret
och när dom ringde hem till mina föräldrar var det bara skönt.
Så nån kom och hämtade mig från dom hemska gubbarna.

Varför jag snattade denna chokladkaka på Hemköp?
Nä, det kan man jävla undra.

Tror nog att jag snattade några fler gånger men jag
blev inte påkommen alltså räknas det inte som brott.

När jag var 20 skjutsades vi på cykel och visst kom polisen då.
Sjukt pinsamt för vid den åldern har man ju full koll på att man inte får det.
Bara att slänga fram ID-kortet och snällt ta emot böteslappen.

Oj, oj,oj, några månader efter detta cyklade jag faktiskt utan lampa.
Det kostade mer än det smakade men mest var det fruktansvärt pinsamt.
Fram med ID-kortet och tacka för bötern.

Fast det värsta och det mest pinsamma någonsin var när jag lånade ut mitt ID
till en vän som ännu inte fyllt 18. Såklart blev vi påkommna och detta resulterade
i att jag som 23-åring fick gå på ett ruskigt pinsamt förhör hos polisen.
Hjälp, vad jag skämdes. Verkligen på tok för vuxen för att göra något sådant!
Det var bara att erkänna, bli dömd, få en prick och betala 2400 kr.
Urkundsförfalskning, det låter så mycket värre än att låna ut sitt ID.
Tydligen ser man väldigt allvarligt på det!

När jag var 13 och skulle till Timmerstugan var det inga problem att
låna min storasysters legg. Antar att det var lättare förr.

Sen episoden med ID-kortet har jag aldrig cyklat utan lampor,
aldrig skjutsas och aldrig åkt utan bilbälte. Enbart för att det är så jävla
pinsamt att bli påkommen!

Kyss från tjej som är vuxen nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0