Det jag gör, är inte på mitt ansvar!


Nu tror jag att jag inte riktigt fattar konceptet med det individuella ansvaret
och att man faktiskt själv får ta ansvar för sina handlingar och tyvärr
ta konsekvenserna.

I veckan har jag blivit lite upprörd över just detta.
Det handlade om sms-lån på Nyhetsmorgon igår och hur lättillgängligt
och enkelt det är att få ett sms-lån.
MEN, nu var det så att dessa företagen fick all skit för att så många
hamnat hos fogden pga sms-lån.

Det säger väl sig själv att företagen lånar ut pengar enbart för att
tjäna pengar på det, knappast att dom gör folk en tjänst!
Om jag tar flera sms-lån utan att kunna betala tillbaka och dessutom fortsätter
att ta fler lån kan man tycka att det är konstigt att jag godkänns som låntagare
men inte fan kan jag göra det till företagens fel att jag blir skuldsatt.

Men Nyhetsmorgon gick hårt åt dessa företag.
Hallå, vi människor måste väl tänka själva!
Ska vi ha det så enkelt att vi kan begå misstag men sedan fråntas
ansvaret för att det var så "enkelt" att begå det misstaget?!

I HP idag står det om snubben som dödade mannen på torget, han hade tydligen
blivit lyst av polisen dagen innan och nu var man upprörd över att dom inte tagit honom
tidigare, då hade mordet inte skett.
Men hur skulle nån veta? Kan man verkligen göra en sån big deal över det?

Om jag hade fortsatt vara själv hemma den där dagen efter fallet, trots
att jag var jätterädd hade jag inte utvecklat den rädsla för ensamhet jag har idag.
Vem ska ta ansvar för att jag kunde gjort annorlunda då om jag hade vetat?
Mitt liv hade förmodligen sett helt annorlunda ut om nån just då hade sagt till
mig vad alternativen var och hur dom i längden skulle påverka mig.

Hm, måste hitta nån myndighet som kan ta ansvar för detta så slipper jag
ta mit egna ansvar för detta "misstag"!

Fredagspuss från tjej som tycker vi ska ransonera ut godiset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0