DIANA!


Diana är i romersk mytologi vilda djurens och jaktens gudinna. 
Diana avbildas i romersk konst som jägare med båge och en jakthund eller hjort som följeslagare.

Hennes namn liknar romarnas ord för himmel (dium) och dagsljus (dius). Hon åkallades som fruktbarhetgudinna av romerska kvinnor som ville ha hjälp att bli med barn eller född.

Det mest kända stället för dianadyrkan var Dianalunden vid sjön Nemi. I staden Rom var det viktigaste Dianatemplet på Aventinen. Inom kulten i Rom ansågs Diana också vara underklassens och särskilt slavarnas beskyddare. Hennes helgdag den trettonde augusti var även en ledig dag för slava



Ja, bättre än så här kan man väl knappt vara genom sitt
namns betydelse. Om min mamma visste vilket helgon hon döpte?
Knappast troligt, lika troligt som att jag ever komma springa runt
med pilbåge och göra kvinnor fruktbara.
Hade det funkat hade jag givetvis inte pysslat med annat.
Skyddat slavar, hjälpt kvinnor att bli gravida och vid tillfälle
hade jag stannat till vid sjön Nemi och sysslat med Dianadyrkan en stund!

Så då undrar jag varför DU sitter här och läser?
Det är Diana i almenackan idag och DU borde befinna dig i Dianalunden
och utföra den största dyrkan ever.
Har man inte möjlighet att ta sig till Dianalunden går det
bra att lägga sig på knä utanför min dörr och skrika högt:
DIANA, DU ÄR BÄST!!!

Namnsdagspuss från bästa Diana

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0