Feminism means what?


På en efterfest i torsdags pratades det om feminism och eftersom
att jag var den enda tjejen där vändes diskussionen till mig.
Osagt var att jag givetvis skulle vara feminist enbart för att jag är tjej.

Hell no! Jag bryr mig faktiskt inte det minsta.
Jag är för jämnställdhet och rättvisa, lika lön för lika jobb,
lika villkor oavsett kön osv osv.

Och vad det sen kategoriseras som har jag ingen aning om.
Jag ska villigt erkänna att jag inte har så bra koll vad feminismen innebär
men jag har fått för mig att de extrema feministerna snarare vill
ha mer makt åt kvinnorna än jämnställdhet.

Självklart anser jag att man får kollapå förutsättningarna,
vissa kvinnor är inte fysikt byggda för att utföra ett visst typ av arbete,
vissa män är inte känslomässigt lämpade för vissa uppgifter men så klart
finns det undantag, det gör det alltid.

Män och kvinnor kommer aldrig att bli jämnställda för de fysiska
förutsättningarna kommer förhoppningsvis alltid att fortsätta vara olika.

Måste jämnställdhet handla om kön, finns det inte så väldigt mycket
annat som borde vara jämnställt?

Tisdagspuss från tjej som inte är så engagerad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0