ALLA borde göra ett PAPA-prov!



Fy för fläsk och bruna bönor. I morgon är det dags!
Jag ringde PIF i onsdags för att veta exakt hur en kolposkopi går till.

*(Alla minns väl att PIF är förkortning för Lindas förtjusande benämning
av gynekologen; pill-i-fittan-doktorn?)

Borde inte ha ringt och kollat, tror jag hade klarat mig bättre ovetandes
om vad som kommer att ske på tisdag!

Sköterskans beskrivning:
Först för man in ett instrument för att vidga slidgången.
Sedan penslar man på ett medel, det kan svida lite.
Ett annat instrument förs in och genom det kollar man
livmodermunnen och i vagina för att se var cellförändringen
skett och av vilken art den är.
Slutligen tas det en bit från livmodernhalsen, stor som en hasselnöt.
Det kan sticka lite.
Doktorn undersöker också hela livmodern och äggstockarna med ultraljud
och tar vid behov cellprover från slemhinnan i livmoderhålan.
Hasselnötsbiten skickas den på biopsi och efter fem till sex veckor får man svar.
Svaret avgör vad man behöver göra för ingrepp för att ta bort förändringarna

Bah, när dom säger att det kan svida och sticka är det
givet att det kommer göra ont. Dessa två ord är en finare benämning
på att det kommer göra mycket ont!!

Jag vill bara lägga mig under täcket och rymma.
Gode Gud, jag ska ha en grej i mig som vidgar och sen ska det
in andra grejer i turordning!

KLAUSTROFOBI!! Får lite panik-känningar av att tänka på detta.

Måndagspuss från tjej som tycker jävligt synd om sig själv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0