Det gäller att passa på.


När jag ändå gnäller och är upprörd kan jag lika gärna fortsätta.
Min mamma har såklart hemtjänst nu.
Hjälp till toan, upp och ner i sängen, tvätt och dusch två dagar
i veckan.
Hemtjänsten är där 5 gånger om dagen varje dag.
På morgonen är det hjälp upp ur sängen och både
övre och undre tvätt och påklädning.
På kvällen ska det tvättas igen och nattkläder ska på.
Under dagen är det mestadels hjälp med toalettbesök

I fyra veckor har mamma varit hemma från sjukhuset och
redan första dagen hon kom hem började hemtjänsten
komma hem till henne.
Det innebär att dom varit där ungefär 140 gånger plus
de gånger som mamma eller pappa larmat på hjälp när hon trillat.

Mamma har fått en duschstol för att det ska bli lättare att
duscha henne då dom har badkar hemma hos sig.

Av dessa 140 besök skulle således åtta gått åt till att
duscha mamma.

Gissa hur många gånger hemtjänsten duschat min mamma?
NOLL. Inte en enda jävla gång!

I mammas Hemdoc står det klart och tydligt att det ska duschas.
I Hemdoc står det också vad hemtjänsten gjort , vilka som varit där
och hur länge.
Ingen dusch antecknad!

Visst, dom har ont om tid och är säkert underbemannad och hela
det köret men om vi beställt en tjänst och betalar för den så
räknar man med att det händer.
Om jag går till frisören för att färga och klippa håret skulle
jag inte vara nöjd om hon sa:
Tyvärr Diana, jag hinner inte klippa håret. Jag har inte tillräckligt med personal
så jag hinner bara färga.
Jag hade inte skuttat ut av glädje och inte fan hade jag betalt för färg OCH
klippning om jag bara fick det ena!

Dessutom känns det ju extra relevant att vara noggran
med att duscha någon som sitter i blöja hela dagarna i enda
och är inkontinent åt alla håll!!

Dock är jag lite impad över mammas hår.
Inte tvättat på en månad så visst var det flottigt men asså,
det borde vara värre. Om jag inte tvättar mitt hår på tre dagar så
är fan mitt värre än mammas!
Hemligheten till bättre hår är att inte tvätta det!!

Pappa är för feg för att säga ifrån så det är väl dags
att nån av oss andra ringer och frågar på ett trevligt sätt om
dom skulle vilja vara så vänliga att duscha mamma!!

Kyss från arg anhörig som kommer bli en klagande anhörig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0