Seriös i några minuter!


Ja, jag tänker faktsikt bidra med ett väldigt seriöst inlägg i min blogg.
Det händer vädigt sällan att jag skriver något  som inte är knasigt
för hela poäng med att jag bloggar är ju att jag vill försöka roa folk
och dessutom tror jag att det mesta här i livet går att hantera lite
lättare om man ibland får skratta åt eländet. Gör man det jobbiga
lite roligt är det genast lite lättare!!

Men vissa saker kan man inte göra humor av och en del elände
kan man inte skratta åt, det är omöjligt!!

Jag följer http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen som enbart handlar
om fattiga barn och deras föräldrar.
Det gör himla ont i mitt hjärta att läsa om dessa stackars barn,
barn som inte kan spela fotboll för mamma eller pappa kan inte betala
terminsavgiften. Barn som inte kan följa med på klassresan eller utflykten
med skolan för avgiften blir en påfrestning för föräldrarna.
Barn som inte kan äta sig mätta, speciellt inte nu när det snart är sommarlov
och det inte serveras mat i skolan. Barn som får gå i samma kläder för det
finns inga pengar att köpa nya , barn som inte får uppleva picknickar på
sommaren för det är dyrare med matsäck än med middag hemma.
Barn som inte får uppleva nöjesparker, vara med på läger eller delta
i fritidsaktiviteter eler ens få en glass en varn sommardag.

Det svider i hela min själ att läsa om dessa oskyldiga stackars barn.
Vissa är barn till oansvariga föräldrar som satt sig i sin egen sits,
en del är barn till föräldrar som varit med om olyckligheter
men alla är barn och barnen är helt oskyldiga.
Barnen har ingen makt att förändra sitiationen och kan inte
påverka något.

En utflykt med en skola i Stockholm kostar 40 spänn,
en summa jag dagligen röker upp och ser som en struntsumma,
denna summa spelar stor roll då en förälder tvingas välja mellan
att skicka ett barn på utflykt eller köpa bröd åt alla sina tre barn.

Min mobilräkning är dyrare än vad det kostar att spela fotboll en termin.
Mitt bredband kostar som ett busskort, mitt gymkort kostar lika mycket som
det kostar att skicka 10 barn på utflykt med skolan och antalet kronor jag
lägger på godis och kakor skulle en ensamstående mamma kunna köpa mat
för i en vecka.

Helt jävla sjukt hur en vardagsgrej för mig kan vara lyx för någon annan.
Och ändå har jag inte mycket pengar!
Men helt plötsligt känner jag mig lyckligt lottad som kan äta mig mätt när
jag vill och äta en glass om dagen!!

Aktiviteter för barn borde fan vara gratis, det är mest rättvist så!!
Jag känner att jag måste göra något konkret men vad gör man när
man är den lilla människan? Får nog klura på hur jag ska dra mitt strå till
stacken för jag känner att jag inte kan släppa detta!!

Den där grejen med att skänka julklappar till fattiga barn i julas
var ju ganska simpel men så väldigt betydande för barnen som fick dom så
en grej som tycks simpel kan göra stor skillnad.

Måste ta på mig den allvarliga tänkarhatten!!!


Fredagskyss från tjej som välkomnar förslag!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0